Aktivista hétköznapok

Mit jelent számunkra az aktivistáskodás? Ez a kérdés járt a fejemben, mikor az utóbbi pár hét eseményeit végiggondolva arra jutottam, kevés látszik a Hálózat belső működéséből, így amint felhagyunk a többezer fős tüntetések szervezésével, vannak, akik rögtön temetni kezdenek minket. Az igazság ezzel szemben az, hogy van egy másik, sokkal kevésbé látványos irányvonala a szervezetnek, mely arról szól, hogy zászlók, molinók, hangosbeszélők, médiafelhajtás nélküli munkát végzünk.
Én elég erősen tartom magam ahhoz a véleményemhez, hogy a jó aktivista globálisan gondolkozik, de lokálisan cselekszik, és azon belül is ott segít, ahol tud. Valahol ez mégis csak inkább életforma, mint egyszeri fellángolás, és remek dolog azt látni, hogy aki egyszer belecsöppen -legyen az fiatal gimis, egyetemista, vagy tanár- előbb-utóbb az élet számos más területén is tudatosabbá válik.
Hogy jobban megismerjük egymást, hogy jobban megismerjetek minket, és hogy közelebb hozzuk a néha oly távolinak tűnő "civil szféra" fogalmát, véletlenszerűen kiválasztottam néhány HaHást, és feltettem nekik két banálisan egyszerű kérdést: hol aktivistáskodnak, és ez milyen összefüggésben áll HaHás tevékenységükkel.
Gáspár Olivér
47843_544734285560000_717272880_n.jpg,,A TETT március 11-én alakult, főként a Középiskolás Hálózat tagjaiból, amikor 16-an élőláncot alkottunk a parlament parkolójának bejáratánál. Az alaptörvény negyedik módosításáról szóló javaslatot szavazták meg ekkor. Az akcióval az volt a célunk, hogy felhívjuk az emberek figyelmét arra, hogy ez egy fontos probléma, és hogy elbizonytalanítsuk a képviselőket, rávegyük őket arra, hogy a szemünkbe nézve menjenek be a parlamentbe, ne a kocsijuk mögé bújva, gyáva módon.
Emelett egy egy éves EU-s projektben, a Project P.artban veszek részt, melyet főleg a Magyar Fokhagymafront, és a német Alma Front ihletett. Célja, hogy a fiatalok figyelmét felhívja a politikára a szatíra műfaját segítségül hívva. Novemberben voltunk Halléban és Drezdában, ahol megismerkedtünk egymással, és workshopokon, megbeszéléseken, előadásokon vettünk részt. Márciusban egy háromnapos találkozón közelebbről megismerkedtünk egymás országainak politikai hátterével. Ez után történt, hogy mivel március 15-én minden párt lemondta a demonstrációit, ezért mi játszottuk el azt helyettük, szatírikusan. A következő, és egyben utolsó ilyen alkalom, amikor közösen alkotunk valamit, szeptemberben lesz majd. Szabadidőmben a Rythms Of Resistanceben szoktam néha dobolni. (A Rhythms of Resistance Budapest egy samba batucada zenét játszó dobos csapat, mely a dobolást politikai demonstrációként használja. 2010 októberében alakult, és a R.o.R. nemzetközi hálózat tagja.)
Hogyha nem kezdtem volna el a P.artot, akkor nem léptem volna be még novemberben a HaHába, hiszen itt ismerkedtem meg először a többiekkel, tőlük hallottam, hogy ez milyen jó, és hogy akárki beléphet, mert ezzel azelőtt nem igazán voltam tisztában. A P.artos tapasztalatok egyébként hasznomra váltak, mert a HaHában a Propaganda Munkacsoport tagja vagyok, ahol kifejezetten kreatív dolgokkal foglalkozunk, elég csak a táblás szoborhekkelésekre gondolni."
Teczár Szilárd
teczarszilard-d00019CC6b675ee75a62d.jpg,,Egyetemi gyakorlat keretében a TASZ romaprogramjában voltam önkéntes október és január között, elsősorban kommunikációs feladataim voltak, például blogposztok írása. Voltam néhány kapcsolódó konferencián, de a legizgalmasabbak mégis a terepmunka alkalmak voltak. A program úgy működik, hogy a problémás, elsősorban borsodi településeken TASZ-pontokat hoznak létre helyi romák, oda lehet fordulni minden panasszal, összekötnek ügyvéddel, ha szükséges stb. Időnként, vagy ha nagy probléma van, kiszáll a TASZ csapata is. Én ezeken az alkalmakon elsősorban figyeltem és jegyzeteltem, majd írtam belőlük valamit. Jellegzetes probléma volt a rendőri erőszak és előítéletesség, kis falvakban pl. rendszeresen semmiségekért bírságolják az amúgy is szegény cigány családokat, de ott voltunk a Hatvani konkrét rendőri erőszakkal járó esetnél is.
HaHás tevékenységhez áttételesen a 6. ponton keresztül kapcsolódik a program, mert ezeken a terepmunkákon is megtapasztaltam, hogy milyen fontos az oktatás a hátrányos helyzetű fiatalok számára, és hogy mennyire károsak az iskolai előítéletek és a szegregáció. Voltunk pl. Kálon, ahol roma fiatalokat késsel fenyegettek meg iskolából hazafelé a vonaton iskolatársaik. Egy másik faluban pedig egy nagyon intelligens végzős gimis lánnyal találkoztam, aki gyakorlatilag részben átvette a TASZ-pont irányítását a szüleitől, de egy csomó nehézsége volt az érettségire készüléssel, mivel otthon nem volt számítógépük és az önkormányzatnál, iskolánál is nagyon korlátozott volt a hozzáférés. Nem tudom sajnos mi lett vele, remélem jól megy neki az érettségi, és jövőre bekerül a felsőoktatásba is."

Éber Márk Áron:
599815_10151331936747060_1467966085_n.jpg
,,Helyzet Műhely, aminek tagja vagyok, fiatal társadalomkutatók köreként az aktuális társadalmi, gazdasági és politikai helyzet megértésén dolgozik. Célja, hogy az itt és most (Magyarországon, illetve Kelet-Közép-Európában) előálló helyzetet egyszerre a globális és a lokális gazdasági-politikai erőviszonyok összefüggéseiből értse meg. Az általunk előállított és terjesztett tudást örömmel bocsátjuk olyan kezdeményezések rendelkezésére, amelyek tevékenysége megítélésünk szerint egybeesik az általunk is ösztönzendő társadalmi változás kívánatos irányával. A Hallgatói Hálózat egyértelműen ilyen kezdeményezés.
 
A Hallgatói Hálózat és a Helyzet Műhely együttműködésének már eredményei is vannak. Több szabadegyetemi előadáson is találkoztunk, közös helyzetértékelésünk és beszélgetésünk a nemzetközi olvasóközönség számára is hozzáférhető, a stratégiaalkotást és az ideológiai pozíció tisztázását célzó közös gondolkodásunkból mindannyian tanultunk. A Hallgatói Hálózatot a Helyzet Műhely természetes szövetségesének tekinti – a műhely tagjai között több „öreg” HaHás és néhány aktív tag is található. Az aktuális helyzet elemzésében és a megfelelő stratégia megtalálásában a HaHa továbbra is számíthat a helyzetesek segítségére."
 
 
Füzessi Károly:
karex-profile-sq.png,,Két éve dolgoztunk sokat azon más önkéntesekkel, hogy létrejöjjön a megújult weboldala az Igazgyöngy Alapítványnak. Azóta ha kell, besegítek, technikai ügyekben, meg azóta megnyílt a webshopjuk is, amit ugyan nem én csináltam, de aztán farigcsáltam rajta. Én tehát elsősorban a technikai ügyekben segítek - mert ehhez értek -, viszont sokan csinálnak még ennél sokkal érdekesebb dolgokat az Igazgyöngynél: szerkesztik a weboldal tartalmait, a szociális webshop termékeit "szállítják házhoz" Budapesten, korrepetálnak, tábort szerveznek.
Az Igazgyöngy egy nagyon fontos feladatot lát el a Berettyóújfalui kistérségben és környékén: szociálisan hátrányos helyzetű és roma tanulók fejlesztésével és tehetséggondozásával foglalkoznak - sok egyéb mellett. Ez egyébként kiemelt HaHa-ügy (6. pont), de az egész ország jövője szempontjából kardinális. És fontos, hogy a jó példáról sokan értesüljenek. L Ritók Nóra, az alapítvány vezetője már volt előadó HaHa szabadegyetemen."
 
Fogl Márton:
431098_261871760565730_890183768_n.jpg,,A HaHán túl, időnként tüntetésekre megyek, vagy mindenféle civil eseményekre, amikről úgy érzem, fontos problémákkal foglalkoznak. Aztán ott a Project P.art nevű dolog, amiben benne vagyok, ez egy nemzetközi projekt, a tagok fele német, a másik fele magyar, az egész a politikai szatíra, a művészet és az aktivizmus valami fúziója, és az ebben lévő lehetőségekkel kísérletezik. Miattuk kerültem kapcsolatba a Hedonist International nevű nemzetközi mozgalommal. Amit ők csinálnak, azt remekül összefoglalja a szlogenjük: »protest. party. action.« Ezekben a csapatokban a könnyedségük fogott meg, ami jórészt hiányzik a magyarországi mozgalmakból. Mi több, az emberekből is. Úgyhogy amit ezekből a mozgalmakból tanulok, és közvetíteni szeretnék errefelé, az a nevetés harcba hívása. Nevetés nélkül még a végén megunnánk magunkat, a küzdelmet, és fásultan elkezdenénk beletörődni, hogy egy párbeszédképtelen kormánnyal és fanatikus híveivel nem értünk szót...
Ami pedig nagyon meglepett, hogy mióta a HaHában vagyok aktivista, mennyivel jobb lettem szervezésben, tervezésben, vagy éppen vitában és érvelésben. De nem is csak én. Emlékszem, a Sirály visszafoglalásánál, ahol sokan jelen voltunk a mozgalmakból, amik miatt a helyet bezárták, döbbenten figyeltem a saját szervezettségünket. Jól esett látni, hogy már nem vagyunk kiszolgáltatott, magatehetetlen áldozatai az önkénynek. És nem csak szervezettségben, de határozottságban, kulturáltságban és a törvények betartásában is messze fölülmúltuk a Sirály bezárására küldött politikai-biztonsági őröket – éljen a civil érdekvédelem!"
 
Lipusz Balázs:
971172_461196427298431_2089195941_n.jpg,,Tagja vagyok egy középiskolai csoportosulásnak, melynek igazából nincsen neve, de ez valahol így is van jól. Szeretnénk felhívni az emberek figyelmét az oktatásügy különböző problémáira, de időnként ezek kapcsán a kisebb gyermekek manipulálására, valamint a szegregáció kérdéskörére is kitérünk, szóval leginkább társadalmi kérdésekkel foglalkozunk. A legtöbben pesti gimnazisták, én egy Deák téri flashmob kapcsán hallottam róluk először, kíváncsi voltam rájuk, ezért írtam a HaHa FoFoba (a Hallgatói Hálózat Folyamatos Fóruma nevű csoport), hogy ki tud összekapcsolni velük. A következő, Moszkva téri eseményen már én is ott voltam. A szervezés egy közösségi oldalon keresztül folyik egy csoportban, bázisdemokratikus alapon működünk, többségi szavazásokkal döntjük el, mit és hol csinálunk. Azaz a szervezésben segédkeztem, néha kénytelen vagyok koordinálni, legalábbis próbálkozni vele, amennyire lehet, ugyanis itt csupa nálam fiatalabb aktivista van, valamint részt veszek az akciókon, amikre ráérek.
A flashmobok lényege egyébként az volt, hogy táblákkal jártunk fel-alá a tereken, aztán összeálltunk egy sorba, felolvastuk a kérdéseinket, melyek a táblákon szerepeltek. Például: ,,Rettegnek a tanáraim. Vajon nekem is félnem kell?",  ,,Miért kell külföldre mennem a biztos jövőért?", vagy: ,,Miért nem választhatom meg a saját utamat?", és aztán a táblákat megfordítva egy ,,VÁLASZOK?" felirat jön ki. Az ilyen események során vitázunk, beszélgetünk az emberekkel. Kaptunk már hideget-meleget is.
Az első élményem a HaHásokkal a Veled Egyetemben projekt volt... "
 
 
FOLYTATÁSA KÖVETKEZIK!
(A Veled Egyetemben projektről, az Alkotmány Nem Játékról, a Humán Platformról, és sok más tagunk civil tevékenységeiről a következő bejegyzésben olvashattok részletesen!)
2013.06.04. 22:42 chanimano


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hallgatoihalozat.blog.hu/api/trackback/id/tr435331457

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Hallgatói Hálózat

Önszerveződő magyar diákmozgalom.

Ne csak lájkolj, szerveződj!

HaHa Hasznos Hivatkozások

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1world1struggle (1) 2014 (2) 4. Alaptörvény-módosítás (1) alternatív iskolák (1) antipopulizmus (1) árvíz (1) Athén (1) autonómia (2) Bajnai (1) Bánkitó (3) bázisdemokrácia (1) bizonytalanság (1) budapest pride 2014 (2) CDN (1) CEU (1) civil politika (1) Corvinus (1) demokrácia (2) demokratikus bázis (1) demokratikus ifjúságért alapítvány (1) demokratikus iskolák (1) demokratikus nevelés (1) diák (1) diákhitel (1) diploma (1) disputa (2) educatio (3) egyetemfoglalás (3) egyiptom (1) elegünk van! (1) élő (2) elte (3) ELTE BTK (1) emmi (2) érvénytelen szavazat (1) esemenyek (31) eu (4) európa (1) felsőoktatási törvény (17) fischer iván (1) forradalom (1) G. Szabó Dániel (1) generációk (1) Gordon (1) Görögország (1) HaHa (1) haha sejtek (1) hallgató (1) hallgató? (10) hallgatoi forum (8) hallgatói szerződés (3) hallgatók (1) halozat (10) hangout (1) hoffmann rózsa (6) HÖK (1) horvátország (2) humor (1) igazgyöngy alapítvány (1) interjú (1) international (2) jog (2) kancellár (1) keretszámok (15) korrupció (2) középiskolások (6) közlemény (8) közvetlen demokrácia (1) küldöttgyűlés (1) külföld (1) lék (2) március 15 (2) művészet (1) NAV (1) nemzetközi aktivizmus (1) nyílt fórum (1) nyugdíjas (1) occupy (4) pártok (5) pécs (1) pedagógusok (1) pénzügyek (1) plénum (1) politechnikum (1) pride (2) reformpedagógia (1) rendszerkritika (1) röghöz kötés (4) sejtek (2) SOTE (1) szabadegyetem (11) szakmai (7) szavazás (3) szegénység (2) szégyenlista (1) széles (1) szélsőjobb (2) sztrájk (7) tanárok (1) történelem (1) tudás érték (1) tüntetés (4) undefined (1) választások (3) vélemény (5) vendégposzt (1) videó (14) zenész (1) zöld fiatalok (1) Címkefelhő

Feedek

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása