Demokratikus iskolák - demokratikus társadalom?

Rövid beszámoló a május 6-án megtartott Demokrácia az iskolapadban c. szabadegyetemről

„Egy nem demokratikus társadalomban demokratikus iskoláról beszélni paradoxon.”  Számomra ez volt a május 6-i délután legmeghatározóbb mondata. Hiszen valóban fölösleges addig egy igazi demokratikus alapokon nyugvó iskoláról (oktatási rendszerről?) beszélni, amíg a társadalmunk valahogy egész máshogyan szerveződik. Ha belegondolok, tényleg furcsa lenne az egyenlőségen alapuló oktatás nagy, barna iskolakapujából visszalépni egy olyan rendszerbe, ahol valódi beleszólásunk a dolgokba igencsak korlátozott. Ugyanakkor minden ilyen kezdeményezés, minden olyan iskola, ahol egy módszer is eltér a jól megszokott, konzervatív tanóráktól, már haladásnak számít. Lehet, hogy később az oktatás lesz a példa a társadalmi rendszer megváltoztatására?

466028_10151597133024452_1069998258_o.jpg

A másik számomra jelentős megjegyzés sokkal inkább egyénközpontú, mint az előbbi. Lényege, hogy a gyermekkel el kell hitetni, meg kell értetni, hogy fontos. Hogy nem csak egy a több ezer kisdiák közül, akik a tanár keze alatt megfordultak. Ő is része az osztálynak, része az iskolának, része a nagy egésznek, amiben ő van és tanul. Hiszen, hogyha érzi, hogy fontos, hogyha érzi, hogy vele, mint egyénnel törődnek, akkor ő is jobban szeret majd iskolában lenni. És ez annyi pozitívumot hoz magával, amiket felsorolni szinte lehetetlen. Azért megemlítenék egy-két dolgot: határozottan jobban fog teljesíteni (magához és nem másokhoz képest!), hogyha szeret jelen lenni az órákon. Az a rengeteg energia, ami arra megy, hogy a tanár rávegye a tanulót arra, hogy csináljon meg valamit, valami másra lesz majd használható, hiszen nem kényszerből, hanem élvezetből fog folyni a munka. És folytathatnám a sort még tengernyi előnnyel.

Nekem nagyon nagy élmény volt hallgatni az előadókat és utána a más és más szempontok megnyilvánulásait a hozzászólásokban. Érdekes volt, hogy az előadók, ahányan jöttek, annyi különböző aspektusát mutatták be annak a munkának, amit nap mint nap végeznek. A legizgalmasabb talán az iskolából kimaradozó, súlyos problémákkal küszködő és a felső tízezerbe tartozó szülők gyermekeinek összehasonlítása volt. Hogy talán még sincs akkora különbség közöttük, hiszen egyikőjük sem szólhat bele abba, ami az iskolában velük történik. Kellemes, kötetlen, családias, de nagy létszámú eszmecsere résztvevője voltam én is és utólag is sok mindennel kapcsolatban késztetett gondolkodásra ez a hétfő délután.

Üllei Kovács Zsuzsanna

A teljes előadás letölthető az alábbi linken (a gombbal meg itt helyben lejátszható):
A "Demokrácia az iskolapadban" felvétele az EPER Szabad Egyetemi Rádió honlapján.

2013.05.11. 16:57 tfm


45 komment

Címkék: szabadegyetem

A bejegyzés trackback címe:

https://hallgatoihalozat.blog.hu/api/trackback/id/tr165294996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zengjen a dalunk fajtárs 2013.05.12. 13:43:49

"az oktatás lesz a példa a társadalmi rendszer megváltoztatására?"

Ez a régi mániátok, kis bolsi élcsapat. Pedig most, hogy megvolt a végső harc, be kéne látnotok, hogy senkik vagytok és senkik lesztek

midnight coder 2013.05.12. 13:51:08

Aztán, ha a gyerek bekerül az első munkahelyére, látja hogy ott bizony nem demokrácia van, hanem hierarchia. A melóhely ugyanis a hatékony működésről szól, az pedig nagyjában-egészében ellentétben áll a demokráciával. A méheknek sem véletlenül van királynőjük és nem parlamentjük.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.05.12. 14:50:18

Eddig a szülők, vagyis a megrendelő, a piac döntött az oktatásról.

Hogy zenét akar, vagy sportot, vagy angolt, vagy németet, hogy informatikát, vagy vallást, esetleg alternatív tanítást.

A srácok felnőttek és mindenfélét tudnak. Azzal boldogulnak.

Az Orbán nevelte nemzedék meg a Wass Albertjével fog megélni a világban.

Csináltok még egy roncsgenerációt.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.05.12. 15:27:57

"Egy nem demokratikus társadalomban demokratikus iskoláról beszélni paradoxon"
Pont h nem paradoxon, már amennyiben valamiféle változást szeretnénk elérni. Mert akkor már gyerekkortól kezdve arra kéne szocializálni a népet, hogy ne felülről várják a megoldást, merjenek önállóan gondolkozni, magukért dolgozni, és nem a rendszer feltételeit kijátszva elérni valami látszat-megfelelést.
De ha az a legnagyobb probléma, hogy az iskolából kilépve nehéz lesz így alkalmazkodni a való élethez, akkor inkább tényleg képezzük seggnyalásra, elvtelenségre az embereket, most úgyis azzal lehet sikeresnek lenni.

susu64 2013.05.12. 16:08:04

1. Amennyire egy társadalom egyáltalán demokratikus lehet, úgy ez (mármint a mienk, a magyar, itt és most) demokratikus társadalom. Minden hibájával, ismert és tudat alatti (társadalmi tudatalatti) gondjával együtt. De elhiszem, hogy a HaHa blogírójának & kapcsolt elemeinek érdekeit az szolgálná, ha ki lehetne jelenteni (persze lehet, csakhogy attól még nem igaz), hogy ez itt nem demokratikus ország, ergo a társadalma sem az. Pedig.
2. az elmúlt 20-22 év során számtalan olyan kezdeményezés és tett, cslekedet zajlott itt le az oktatás területén, ami ahhoz vezetett, hogy az még az egyetemekről kikerülők között is viszonylag magas a funkcionális analfabéták száma, nemhogy az általánost és középiskolát végzettek között. Van ebben tapasztalatom a saját gyerekeim (sok, 5-nél több...) által. Bizony bizony, a magát liberálisnak becéző társaság(ok) sokat tettek a magyar oktatás szétrohasztásáért, s amint látom, az igényük és szándékuk megmaradt a további rongálásra.

Adj gázt! 2013.05.12. 16:09:48

Milyen referenciái vannak az előadóknak olyan osztályokkal kapcsolatban, amik tagjai imádtak tanulni, és sikert sikerre halmoztak?

Ugye nemcsak elméleti szakemberek mondták megint a tutit, hogy hogy kéne?

Tapmancs 2013.05.12. 16:13:09

Nem is tudtam hogy jövőre nem lesznek választások!

tfm 2013.05.12. 16:28:22

@Adj gázt!: Voltak gyakorló pedagógusok, egykori pedagógusok és elméleti szakemberek is. Tajta Gábor, a Belvárosi Tanoda, Nagy Katalin a Kincskereső Iskola tanára, L. Ritók Nóra az Igazgyöngy Alapítvány vezetője, ami Berettyóújfalu kistérségben segít hátrányos helyzetű gyermekeknek és családjaiknak. Neumann Eszter iskolakutató, előadásában a rendszerváltás után kialakult iskolarendszert vázolta fel. Virágh Szabolcs magyar-angol szakos tanár, oktatáskutató, a Demokratikus Nevelésért és Tanulásért közhasznú Egyesület tagja. Galambos Rita pedig a Demokratikus Ifjúságért Alapítványtól jött, ők az önkéntesmunka népszerűsítésével, szervezésével és a vitakultúra fejlesztésével foglalkoznak. Kicsit bővebben az előző posztunkban írtuk róluk, az alábbi linken elérheted: hallgatoihalozat.blog.hu/2013/05/05/demokracia_az_iskolapadban_eloadoink#more5282155

Adj gázt! 2013.05.12. 16:30:53

@tfm:

Mik a referenciák? Azt sejtettem, hogy HHH-s bizniszről van szó.

Szociknak vége 2013.05.12. 16:31:07

Az iskolák mindig is demokratikusak voltak. Erről szól a porosz rendszer. A németek is mire jutottak vele? Abszurdum.

Nyiss iskolát a pénzeden, és vezesd demokratikusan, okoska!

Szociknak vége 2013.05.12. 16:33:09

@ez a Kígyó éve: 'Eddig a szülők, vagyis a megrendelő, a piac döntött az oktatásról.'

- Tényleg? Te milyen országban jártál iskolába?

Adj gázt! 2013.05.12. 16:34:04

Itt az egyik:

"Virágh Szabolcs vagyok, magyar- és angoltanár, fordító, újságíró. Öt év alatt három iskolában dolgoztam, tanítottam a társadalom alsó és felső rétegébe tartozókat,"

Ez is csak akasztott ember nem volt még. Mit ért el 5 év alatt a 3 iskola tanulóival, ahol megfordult, megtanulta például a gyerekek nevét?

Adj gázt! 2013.05.12. 16:37:05

Miért úgy mutatja be a poszt a HHH-s szakikat, mintha ők valamiféle általános iskolamodell kapcsán lennének kompetensek?

HHH-s iskoláról HHH-s iskolára szállnak, eredmény 0, de a pogácsa jól fogy a konferenciákon.

Nagyon messze járok a valóságtól?

tfm 2013.05.12. 16:41:03

@MetroGoldwinMayer: A porosz rendszer arról szól, hogy leülsz, nézed, hallgatod a tanárt, jegyzetelsz, bemagolod amit mond, visszamondod, 'neszeötös ügyesvagy'. A demokratikus iskolák vagy a reformmódszerek egészen eltérnek ettől. A diákok sokkal többet dolgoznak kis csoportokban, prezentációkat készítenek, szabályozott vitákban (disputa) vesznek részt különböző tételmondatokat feldolgozva stb. Sokkal több gyakorlati készség megszerezhető az ilyen módszerek során, mint a "poroszos" rendszerben, ahol igazán még gondolkodni se kell tudni az ötösért.

Adj gázt! 2013.05.12. 16:43:58

@tfm:

Ennyit tudsz a poroszos rendszerről?

A múlt századforduló környékén, majd Horthy és Klebelsberg idejében nyilván a libsi oktatási rendszer nevelte ki a világszínvonalú tudósainkat, nem a porosz rendszer.

Nem tudsz lófaszt sem a tanításról!

Sarlatán libsi bibsi bolsi hahások konferenciáztak némi ingyenpogácsa reményében.

Remélem, nincs harag!

Adj gázt! 2013.05.12. 16:46:05

A "liberális", "demokratikus" szellemben nevelt cigányok bizonyára azóta atomfizikusok lettek a sok Dávid és Eszter kezei között, ezért gondolják, hogy ki kéne terjeszteni a fasza rendszert az egész országra, mit országra, világra.

tfm 2013.05.12. 16:47:14

@Adj gázt!: a HHH iskolák is részei az iskolarendszernek, nem tudom mit értesz "általános" alatt. Van egy iskolarendszer, vannak benne általános, közép- szakközép iskolák, szakiskolák, gimnáziumok, HHH-s iskolák, alternatív iskolák (Waldorf, AKG stb.). A beszélgetéssorozat alatt minél több reformmódszereket alkalmazó iskolát, szervezetet szeretnénk bemutatni, illetve hátrányos helyzetű gyerekekkel sikeresen foglalkozó iskolákat is, mivel ez is egy kardinális kérdés a mai oktatási rendszerben, hogy tud-e kapaszkodót adni a leszakadó rétegeknek és elősegíteni a társadalmi mobilitást. Tudtommal pedig nem szállnak iskoláról iskolára, pogácsát pedig nem kaptak :)

Adj gázt! 2013.05.12. 16:49:08

Amelyik megmondótanár legkésőbb 2 év után lekoccolt minden eddigi iskolájából, az nyilván átadta a sok okosságot a többieknek, ezért már nem volt rá szükség, ment további iskolákat felvirágoztatni.

Egy sincs köztetek, aki legalább 1 osztályt végigvitt ha nem is osztályfőnökként, de legalább tesitanárként?

Adj gázt! 2013.05.12. 16:50:20

@tfm:

Mindegyik HHH-s bizniszben utazik, elolvastam, amit linkeltél.

De ebben a posztban már egy szót sem ejtesz erről a tényről, egész társadalomra érvényes alapvetéseket vázolsz fel.

Nagyon unalmas már ez, ennyire hülyének nézni mindenkit.

De a lóláb az nagyon kilóg, szerencsére.

tfm 2013.05.12. 16:53:30

@Adj gázt!: azért 12 év ebben a rendszerben nem volt semmi, Horthyval meg Klebelsberggel szép dolog példálózni, de az már igen messze van, nem éppen releváns. Hol van már a minőség az oktatásban? Az érettségi egy vicc volt tavaly, a tanárok nem tudnak tanítani (értelmes ember pedig már lassan nem is megy tanárnak olyan alacsonyak a fizetések és egyre több órát, gyereket varrnak a nyakába), a diákok pedig nem tudnak tanulni. Számomra sokkal több tudást adott az önálló kutatásom vagy épp a disputaversenyken való részvétel.

Adj gázt! 2013.05.12. 16:53:51

Az is érdekelne, hogy ebbe a fenenagy liberalizmusba és demokráciába belefér-e, hogy ahol libsi az igazgató, ott libsimódra tanítsák a gyerekeket, ahol meg rasszistafasisztaporosz, ott meg úgy?

Adj gázt! 2013.05.12. 16:56:05

@tfm:

Te hány osztályt vittél eddig végig elsőtől a nyolcadikig?

Adj gázt! 2013.05.12. 16:58:41

@tfm:

Nem én írtam cikket a tutiról, hanem te.

Hány osztályt vittél eddig végig elsőtől a nyolcadikig?

Egyet sem?

Adj gázt! 2013.05.12. 17:02:11

Nem szégyen az, ha egyet sem, csak beárazza a posztot.

tfm 2013.05.12. 17:02:26

@Adj gázt!: 1) Ezt a cikket nem én írtam. 2) Ez nem a tuti megmondása, hanem egy rövid beszámoló egy kerekasztal-beszélgetésen hallottakról. 3) Szerintem lehet véleményem az iskolarendszerről, akár tanár vagyok akár diák. 4) Természetesen egyet sem, 19 évesen nehéz lett volna. 5) Személyeskedések és múlt századi példák helyett jó lenne akkor, ha felvázolnád miért is ilyen tuti a mostani iskolarendszer. Tényleg nincs szükséges változásra?

Adj gázt! 2013.05.12. 17:06:28

@tfm:

Hát én ezt láttam a poszt alján, meg eléggé azonosultál vele:

2013.05.11. 16:57 tfm

De van szükség változtatásra, libsitleníteni kellene a rendszert. Úgy értem, ne legyen kötelező libsinek lenni, mindig mindenhol libsimódra csinálni mindent.

maroz 2013.05.12. 17:06:41

@midnight coder: Oszt mit is csinál az a híres királynőjük? Felrepül tavasszal, megdugatja magát vagy tíz hímmel, akik az aktus után meg is döglenek, mert leszakad a pöcsük, majd a királynő szépen elrakja egy kotonba az összegyűjtött spermát és elkezdi éveken keresztül szarni a petét. El nem tudom képzelni, hogy miért lenne neked jó egy ilyen módon hierarchizált társadalom. :)

maroz 2013.05.12. 17:07:32

@Adj gázt!: Hogyan? Miben téved, mi az, amit vitatnál és miért?

zobod 2013.05.12. 17:24:32

Éretlen kis egoisták vagytok. Ha benő a fejetek lágya, majd megértitek: a demokrácia deficit nem az, mikor nem szolgálják ki azonnal, és teljes terjedelemben minden szeszélyeteket. Most fogják a kezetek, mert szükségetek van rá.

Az oktatásmodelletek meg bukta. A porosz rendszerű képzés eredményeket produkált, a mostani meg a nagy semmit.

Nagyanyám mondta mindig, ha nincs kedved tanulni, tanulj kedv nélkül. Az eredmény a fontos, nem a részvétel, meg az egalizmus.

Szociknak vége 2013.05.12. 17:28:44

@tfm: Nem olyan régen végeztem abban az iskolában, ahol a miniszterelnökök szoktak. Ez is és az ált/középiskolám is porosz rendszerü volt. Aki ilyen reformsuliba jár utána olyan gyakorlatias lesz, hogy elmegy tanárnak és reformmódszereket oktat...:)))

Moin Moin 2013.05.12. 17:38:38

@midnight coder:

A demokrácia, mint gondolkodásmód és "rendszer" a kompetenciákon alapul - és a kompetenciák működtetnek egy jó céget, munkahelyet is. Így egy modern, jólszervezett, hatékony kapitalista muinkahely bizony éppenhogy demokratikus! Tele van ui. a kompetenciákon alapuló "beleszólással" és visszacsatolással. Éppen ezek biztosítják a magas minőséget és ezek jellemzik a fejlett munkakultúrát... Látogass el egyszer a BMW-hez, vagy az Audihoz - meg fogsz lepődni azon a demokratikus teammunkán, ami ott folyik!:-)

Martian (törölt) 2013.05.12. 17:39:13

@Adj gázt!: "A múlt századforduló környékén, majd Horthy és Klebelsberg idejében nyilván a libsi oktatási rendszer nevelte ki a világszínvonalú tudósainkat, nem a porosz rendszer."

A tudományos elitképzés műhelyei sem a poroszos tömegoktatásba, sem a liberálisnak nevezett pedagógiába nem igazán illenek.

féregírtó 2013.05.12. 17:41:21

@Adj gázt!: Fröcsögsz itt össze vissza, halvány lila gőzöd nincs arról, hogy mik azok hogy liberális elvek, csak megtanították neked hogyan kell mocskolni azokat, akik nem a te világnézetedet osztják.

Szociknak vége 2013.05.12. 17:42:03

@Moin Moin: Igy van a kapitalista cégek mindene a demokrácia, ez köztudott. A felelősség sem a vezetőé, hanem a szalagmelósé, ezért szavaznak minden kérdésről ami fontos...:)))

zobod 2013.05.12. 17:46:45

@Moin Moin: Japánban, Dél-Koreában meg nem. A németek egyébként sem jó példa, ő kimagasló műszaki termékeket készítettek akkor is, mikor császáruk volt, akkor is mikor führerük, meg most is a liberális demokráciában. Nem világnézet kérdése az eredményesség, hanem szorgalom, kitartás, igényesség, rátermettség, szakértelem, teljesítmény és eredménycentrikusságé. Ezeknek a zöme tanulható, gyerekkortól ennek megfelelően szoktatva az egyéniség így lesz kondícionált. De ha csak azt hallja, hpgy már a puaszta léte is micsoda érték és mennyire fontos, meg hogy nem az eredmény hanem a részvétel szűmít, meg majd legközelebb stbstb marhaságokat, akkor nem csoda ha ez a vége.

Moin Moin 2013.05.12. 17:47:08

@MetroGoldwinMayer:

Aki a "poroszos módszer" alatt valami egyenszabványon alapuló antiliberális szisztémát ért, annak fogalma sincs arról, hogy a XVIII-XIX. században éppen a porosz iskolarendszer volt a világ legliberálisabbika - ellentétben pl. a viktoriánus angollal, vagy a rendkívül tekintélyelvű franciával...

Eláruljam, kik és miért "találták ki" a "poroszos" kifejezést, mint pejoratív jelzőt? Hát éppen az 1870-ben a poroszokkal szemben vesztes franciák, azzal a célzattal, hogy valamiképpen megmagyarázzák és "eladhatóvá tegyék" a saját vereségület. Azt mondták, hogy a poroszok "embertelen fegyelme" okozta a "lelkes franciák" vereségét, ám a poroszok éppen azért győzhettek, mert alapoztak a nagy egyéni és alegységparancsnoki kezdeményezőkészségre (kifejezetten oktatta is ezt a korabeli porosz katonai kézés), erre a bizony kifejezetten liberális stratégiai és taktikai koncepcióra...

Most (irántad való kíméletből) nem térek ki arra, hogy ez az egyéni kezdeményezőkészségre való nevelés miképpen alapozta meg a porosz, majd német gazfdasági, kulturális és tudományos felvirágzást a XIX. sz. második felében...

So war's, mein Kamerad!:-)))

Martian (törölt) 2013.05.12. 17:47:31

@Moin Moin: a "demokratikus" és a "hierarchikus" fogalmak ilyen értelemben csupán ostoba, erőltetetten szembeállított közhelyek a politikai szlogenek lomtárából.
Mindenhol van valamiféle hierarchia, ugyanakkor fontos az együttműködési modell is. A kettő összhangja az, ami igazán hatékony.

Moin Moin 2013.05.12. 17:49:55

@zobod:

Olvasd csak el, amit MGM-nek írtam.:-)
Ott megtalálod, hol és mivel alapozódott meg a német munkakultúra és milyen isza valójában!

Szociknak vége 2013.05.12. 17:53:34

@Moin Moin: A németek egyéni kezdeményezőkészsége köztudottan alacsonyabb Európában mindenki másénál. A sikerük abban rejlik, hogy nem kérdőjelezik meg a felülről jövő utasítást, mint pl. a magyarok.

Bambano 2013.05.12. 18:00:25

@Moin Moin: aki azt hiszi, hogy egy modern kapitalista vállalat, amelyik vaskos kézikönyvekben leírva adja meg minden helyzetre a követendő cselekvési formákat, demokratikus, annak még a harmadik szomszédja is hülye.

abban semmi demokratikus sincs, hogy készre írt szkripteket kell végrehajtani meg előre definiált workflowkon végigmenni a munkahelyen. erre biodroidokat alkalmaznak, a demokrácia az utolsó jelző, ami eszembe jutna erről.

meg ugye ott van a mi autónk gyártója, ami rendes kapitalista üzem, annyira, hogy a dolgozói érdekvédelmet, ami a demokrácia egyik fontos pontja lenne, nem is hagyták megalakulni.

féregírtó 2013.05.12. 18:02:22

" A sikerük abban rejlik, hogy nem kérdőjelezik meg a felülről jövő utasítást"

Vagy nem. A diktatórikus rendszerek pont a "felülről jövő" gépies, sokszor hibás, téves, károkat okozó utasítások végrehajtása miatt szoktak összeomlani. Szuperagy még sehol sem működött, és nem is fog, tehát a központosított rendszerek rothadásra vannak ítélve.

Martian (törölt) 2013.05.12. 18:03:04

@MetroGoldwinMayer: a kezdeményezőkészség nem azt jelenti, hogy szembemenni az utasításokkal vagy tojni rájuk.

Moin Moin 2013.05.12. 18:04:23

@MetroGoldwinMayer:

"A németek egyéni kezdeményezőkészsége köztudottan alacsonyabb Európában mindenki másénál." - biztosan ezért virul az egyik legerősebb, legfejlettebb, az egyéni és kisközösségi kezdeméynezéseken alauló civilszféra éppen Németországban.:-)

A felülről jövő utasítások meg nem kérdőjelezése pedig azon alapul, hogy a felül lévők a teljesítményükkel és nem "más úton" kerültek oda. Így az utasítás kompetencián alapul.

Hallgatói Hálózat

Önszerveződő magyar diákmozgalom.

Ne csak lájkolj, szerveződj!

Címkék

1world1struggle (1) 2014 (2) 4. Alaptörvény-módosítás (1) alternatív iskolák (1) antipopulizmus (1) árvíz (1) Athén (1) autonómia (2) Bajnai (1) Bánkitó (3) bázisdemokrácia (1) bizonytalanság (1) budapest pride 2014 (2) CDN (1) CEU (1) civil politika (1) Corvinus (1) demokrácia (2) demokratikus bázis (1) demokratikus ifjúságért alapítvány (1) demokratikus iskolák (1) demokratikus nevelés (1) diák (1) diákhitel (1) diploma (1) disputa (2) educatio (3) egyetemfoglalás (3) egyiptom (1) elegünk van! (1) élő (2) elte (3) ELTE BTK (1) emmi (2) érvénytelen szavazat (1) esemenyek (31) eu (4) európa (1) felsőoktatási törvény (17) fischer iván (1) forradalom (1) G. Szabó Dániel (1) generációk (1) Gordon (1) Görögország (1) HaHa (1) haha sejtek (1) hallgató (1) hallgató? (10) hallgatoi forum (8) hallgatói szerződés (3) hallgatók (1) halozat (10) hangout (1) hoffmann rózsa (6) HÖK (1) horvátország (2) humor (1) igazgyöngy alapítvány (1) interjú (1) international (2) jog (2) kancellár (1) keretszámok (15) korrupció (2) középiskolások (6) közlemény (8) közvetlen demokrácia (1) küldöttgyűlés (1) külföld (1) lék (2) március 15 (2) művészet (1) NAV (1) nemzetközi aktivizmus (1) nyílt fórum (1) nyugdíjas (1) occupy (4) pártok (5) pécs (1) pedagógusok (1) pénzügyek (1) plénum (1) politechnikum (1) pride (2) reformpedagógia (1) rendszerkritika (1) röghöz kötés (4) sejtek (2) SOTE (1) szabadegyetem (11) szakmai (7) szavazás (3) szegénység (2) szégyenlista (1) széles (1) szélsőjobb (2) sztrájk (7) tanárok (1) történelem (1) tudás érték (1) tüntetés (4) undefined (1) választások (3) vélemény (5) vendégposzt (1) videó (14) zenész (1) zöld fiatalok (1) Címkefelhő

Feedek

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc