Május 6-án, hétfőn szabadegyetemet tartunk "Demokrácia az iskolapadban" címmel. Az alábbiakban meghívott előadóink és szervezeteik rövid bemutatását olvashatjátok:
Neumann Eszter iskolakutató
Kutatásai során azt vizsgálta, hogyan zajlott a rendszerváltás az oktatásban, miért ez a modellje épült ki az iskolai demokráciának, és hogyan alakult ki a mai iskolarendszerben az alternatív iskolák helye (milyen típusok vannak atekintetben, hogy milyen rétegeket és igényeket szolgálnak ki, illetve milyen funkciót látnak el az iskolarendszer egészében). Hétfői előadásában a magyar oktatási rendszer történeti és strukturális vonatkozásában mutatja be az alternatív iskolákat.
A szakmai alapozás után pedig megismerkedünk néhány alternatív iskolával valamint reformmódszereket alkalmazó szervezetekkel:
L. Ritók Nóra, Igazgyöngy Alapítvány
"Az Igazgyöngy Alapítvány a 33 LHH kistérség egyikében, a berettyóújfalui kistérségben működik. A szociális iskolamodell, amit fejleszt, egy három pont köré csoportosuló integrációs stratégia. Első eleme az oktatás, melyben a művészeti oktatásból kiinduló szociális kompetenciafejlesztés nagy hangsúlyt kap, második a családgondozás-közösségfejlesztés, melyben az önfenntartás kialakítására, és a tanulás, a munka iránti motiváltság megteremtésére fektetnek nagy hangsúlyt, harmadik eleme pedig az intézményi együttműködések generálása a minőségi integráció érdekében.
Információk:www.igazgyongy-alapitvany.hu, http://nyomorszeleblog.hvg.hu/"
Galambos Rita, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány
Elkötelezett oktatási és ifjúság-fejlesztési ügyek iránt. Francia-magyar szakos tanárként 13 évig tanított franciát, emellett társszerzője volt egy tankönyvsorozatnak. 11 évig igazgatta a Civic Education Project (CEP) magyar illetve közép-európai programját, azóta független oktatási és civil szakértő. 2005 és 2007 között vendégoktató volt a Debreceni Egyetemen. 2009-től a DIA stratégiai igazgatója.
A DIA közhasznú non-profit szervezet, melynek küldetése, hogy lehetőséget biztosítson fiatalok számára a demokratikus értékek és a hozzájuk kapcsolódó magatartásformák tapasztalatai úton történő elsajátítására. Ennek érdekében a DIA a közösségi tanulás segítségével kívánja fejleszteni a fiatalok állampolgári készségeit Magyarországon, és a környező régióban, valamint a döntéshozók, és a iatalokkal foglalkozó szakemberek figyelmét kívánja a témára irányítani. http://www.i-dia.org/
"Lehet-e közéletiségre nevelni pártpolitizálás nélkül?
Hol vannak a határok?
Egyáltalán mit nevezünk ma közéleti szerepvállalásnak?
Van-e ezzel dolga az iskolának?
Lehet-e demokratikus egy matek óra?
Szavakkal vagy példamutatással nevelünk hatékonyabban?
Mire jó és mire nem a kötelező közösségi szolgálat?
Szeretnek-e önkénteskedni a mai egyetemisták?
Virágh Szabolcs, Demokratikus Nevelésért és Tanulásért Közhasznú Egyesület
"Virágh Szabolcs vagyok, magyar- és angoltanár, fordító, újságíró. Öt év alatt három iskolában dolgoztam, tanítottam a társadalom alsó és felső rétegébe tartozókat, és azt tapasztaltam, hogy egyvalamiben mindannyian azonosak: fő problémájuk, hogy nincs beleszólásuk abba, ami az iskolában történik velük. A Demokratikus Nevelésért és Tanulásért Közhasznú Egyesületet azért alapítottuk, hogy a világszerte működő demokratikus iskolák megismerésén és megismertetésén keresztül ezen változtassunk. Olyan iskolák megteremtése a célunk, amelyek szabad légkörben, a közösség tagjainak egyenlőségére és részvételére alapozva toleráns, nyitott, felelősségteljes egyéneket nevelnek, akik jól képzett, aktív polgárai lesznek egy modern demokratikus társadalomnak."
http://www.demokratikusneveles.hu/
Tajta Gábor a Belvárosi Tanoda oktatója
"A Tanoda alapfilozófiája szerint segítő iskola: feladata, hogy a hozzá forduló, középiskolából kimaradt, súlyos problémákkal küszködő, kallódó fiatalok számára az életproblémáinak megoldásához, a középiskola elvégzéséhez és az érettségi vizsga letételéhez segítséget nyújtson. A segítést egységes, összefüggő folyamatként értelmezzük, melynek része minden tevékenység, amelyet a fiatalokkal együtt végzünk.
A Tanodában teret, lehetőséget biztosítunk azoknak a fiataloknak, akik tanulási szándékkal keresnek meg bennünket, s bár rendelkeznek a tanulás képességével, ez valami oknál fogva gátolt, hiszen más iskolában nem tudtak boldogulni. Fő elvünk, hogy nem a tanulni vágyó fiatalnak kell az intézménybe beilleszkedni; mi igyekszünk az intézményi kereteket rugalmasan, a törvényes lehetőségeken belül az igényekhez igazítani."
Bejegyzések a témában: http://hallgatoihalozat.blog.hu/2013/04/16/demokraciara_neveles_posztszocialista_milioben
Tóth Fruzsina Márta